Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Guillermo del Toro viser sig som en meget syndsbevidst gøgler i ’Nightmare Alley’

Den mexicanske mester i visuelt overvældende, fantasifulde film om mennesker, der er udfordret på deres menneskelighed, skildrer i sin nye film et miljø af omrejsende cirkusartister, pseudosynske tankelæsere og andre gøglere på kanten af fortabelse
Filmens hovedperson, spillet af Bradley Cooper ender – på flugt fra sin fortid – i en forlystelsespark, hvor han finder ud af, at han har evner til at afkode mennesker og dermed optræde som tankelæser.

Filmens hovedperson, spillet af Bradley Cooper ender – på flugt fra sin fortid – i en forlystelsespark, hvor han finder ud af, at han har evner til at afkode mennesker og dermed optræde som tankelæser.

Searchlight Pictures

Kultur
27. januar 2022

Guillermo del Toro er virkelig en gøgler. Jeg vidste godt, at den mexicanske instruktør bag film som Pans labyrint (2007) og The Shape of Water (2017) er en mester til at skabe særegne og ekstremt visuelt gennemførte filmiske universer, og at han gennem sin karriere har excelleret i at fremstille fantastiske væsner, der udfordrer filmenes menneskelige skikkelser på deres menneskelighed.

Men ligheden mellem del Toro og en dygtig tryllekunstner blev først synlig for mig i løbet af hans nyeste film, Nightmare Alley, der netop foregår i et miljø af omrejsende cirkusartister og skæve eksistenser, der lever af at vise sig frem i al deres mærkværdighed for et betalende publikum.

Folk er desperate for at blive set

Det er i dette miljø, filmens martrede hovedperson, Stanton Carlisle (Bradley Cooper), lander en mørk og regnfuld aften i 1939 et eller andet landligt sted i USA. Han har taget bussen på flugt fra en fortid, om hvilken vi ikke ved andet, end at han har begravet et lig under gulvbrædderne i et slidt gammel hus og sat ild til det.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her