Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Man kan ikke få øjnene fra Makka Kleist

Teater Freeze Productions har skabt endnu en lille teaterperle med Makka Kleists kloge forestilling ’Præsten og åndemaneren’ om missionæren Hans Egede i Grønland
Makka Kleist er igen fremragende med sin livlige tale og sine udtryksfulde hænder, sådan som hun sidder på sin køkkenstol op ad et foto af en betonghetto.

Makka Kleist er igen fremragende med sin livlige tale og sine udtryksfulde hænder, sådan som hun sidder på sin køkkenstol op ad et foto af en betonghetto.

Jacob Stage

Kultur
24. januar 2022

Når den lille, grønlandske kvinde står med sin tromme på scenen og stirrer den høje, norske præst lige i øjnene, så mærker man som tilskuer, hvordan kolonimagten må have føltes for inuitterne. Truende, selvfølgelig. Men man bliver pludselig også klart over, at inuitterne sagtens kan have haft ondt af de blege fremmede med de tynde sko og den triste tro på arvesynden under præstekåben.

Præsten og åndemaneren med Teater Freeze Productions har netop haft premiere under sit gæstespil på Skuespilhuset denne uge. Forestillingen er baseret på tekster fra Hans Egedes dagbøger fra 1720’erne og 1730’erne, hvor den norske præst var missionær i Grønland. Hans indtryk af grønlænderne er så sat over for inuitternes egen historie.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

David Zennaro

Det skal jeg se. Jeg har set de andre stykker, os specielt hendes monolog, hvor hun fortæller om flytningen til betonblokkene gjorde stort indtryk på mig.