Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Kunstsæsonen skydes i gang med tre intime paralleluniverser

Skulle det være en rumrejse med afgang fra drengeværelset, et magisk klædeskab eller et dyk ned i internettets ømmeste følelser? På københavnske udstillingssteder finder man lige nu kunst, der fortæller store historier
Louis Scherfig: ’Endlessly until you puke’, Bizarro.

Louis Scherfig: ’Endlessly until you puke’, Bizarro.

Fra udstillingen

Kultur
25. januar 2022

Det er ikke løgn, når jeg skriver, at der lige nu findes tre portaler til paralleluniverser rundt omkring i kældre og på gæsteværelser i København. Det er faktisk sådan, at man lige nu kan træde ind i et drengeværelse på en mugnet version af Mars, en hjerteknust teenagers lønkammer, såvel som en kvindes besjælede walkincloset.

Tre udstillinger, der i intime formater skaber hele verdener. De kan opleves på de to kunstnerdrevne udstillingssteder Bizarro og Gæsteværelset og det nye, kommercielle Gas9 Gallery.

Små kunstnerdrevne udstillingsrum, som lever på fondstilskud og ildsjæleri, har i mange år udgjort et interessant vækstlag for dansk samtidskunst. Det kan virke elitært og inderkredssmart at skulle ringe på en kælderdør i et industrikvarter for at se kunst – men egentlig tilbyder projektrummene en alt andet end fisefornem måde at opleve kunst på.

Først og fremmest fordi de giver anledning til dette spørgsmål: Hvornår har du sidst talt med et fremmed menneske på en udstilling?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her