Læsetid: 12 min.

Ny biografi om W.G. Sebald giver en mulig nyfortolkning af forfatterskabet

Carole Angier forener grundig research med indfølte læsninger og nyfigne antydninger i ny biografi om W.G. Sebald. Den tematiserer blandt andet Sebalds kærlighedsliv og fortæller om et knausgårdsk drama gemt i de sydtyske alper
’Speak, Silence’ er en hyldest til Sebald. Carole Angier spiller med åbne kort og erklærer sig som en stor beundrer af såvel forfatterskabet som af personen W.G. Sebald

SZ Photo

21. januar 2022

I sommeren 1961 boede den unge schweizer André Brünisholz hos familien Sebald i Sonthofen, en lille købstad i det allersydligste Bayern. André var jævnaldrende med familiens søn, Winfried, som han kom rigtig godt ud af det med. Begge gik i gymnasiet og delte blandt andet en stor interesse for musik og for naturen, hvor de for det meste opholdt sig den sommer, som regel sammen med en flok af Winfrieds venner.

Der var kun én hage ved Andrés ophold, nemlig at stemningen hjemme hos familien Sebald var præget af en slags kold krig mellem far og søn. Det var ikke helt klart for André, hvad konflikten drejede sig om, men når far og søn mødtes, havde Winfried for vane at markere et lille Hitleroverskæg ved at holde pegefingeren op under næsen, mens han mumlede et eller andet på den lokale dialekt. Faren svarede tilbage med en lige så uforståelig mumlen, men trak sig hurtigt ud af situationen, formentlig af hensyn til den schweiziske gæst.