Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Ny bog afslører det monotone samlebåndsarbejde, der foregår bag de magiske algoritmer

I en ny banebrydende bog analyserer den tyske kulturteoretiker Moritz Altenried en verden af digitalt fabriksarbejde, der er designet til, at vi skal overse den
Altenrieds analyse af den globale gamingindustri er særligt opsigtsvækkende. Ved første øjekast skaber gaming associationer til kreativitet, sjov og leg, men Altenried viser os det stik modsatte.

Altenrieds analyse af den globale gamingindustri er særligt opsigtsvækkende. Ved første øjekast skaber gaming associationer til kreativitet, sjov og leg, men Altenried viser os det stik modsatte.

Jae C. Hong

Kultur
14. januar 2022

De udfører det arbejde, som de fleste antager udføres af algoritmer. De er gemt bag mure og digitale interfaces og er arbejdere i nutidens digitale fabrik: Googles bogscannere, Facebooks indholdsmoderatorer, Amazons lagerarbejdere. Eksemplerne er utallige. Sådan lyder diagnosen i den tyske kulturteoretiker Moritz Altenrieds aktuelle tankevækkende bog The Digital Factory: The Human Labor of Automation.

Omdrejningspunktet for The Digital Factory er arbejderens perspektiv, og bogen trækker på det post-arbejderistiske tankegods bedst repræsenteret ved makkerparret Michael Hardt og Antonio Negris værk Imperiet (2000). Men hvor denne tænkning typisk har beskæftiget sig med kritiske analyser af transformationen fra samlebåndsarbejdet i fabrikken til den kreative vidensarbejder i kontorlandskabet, er Altenrieds ærinde et andet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Margit Johansen

Vi ved det godt, hver gang vi klikker på en måltidskasse eller får bragt varer til døren på andre måder, så har en anden gjort det vi ellers selv gør i butikken: samler varerne sammen, kører dem gennem kassen, transporterer dem hjem i privaten. For ikke at nævne alle de andre nødvendigheder: netsiderne, præsentationen af varerne og priserne og tilbuddene osv. Nogen taster døgnet rundt for at vi med et enkelt klik kan vælge varerne.

Klaus Lundahl Engelholt, Susanne Kaspersen, Steen K Petersen, Hanne Utoft, Anne-Marie Krogsbøll og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Dertil kan tilføjes, at alle vore klik "samles op", til en profil af brugerne. Glemmer ikke den unge dreng, der bad om en udskrift af Google, for at få at vide, hvad de vidste om ham. Efter noget besvær, fik han tilsendt flere kilo udskrifter! Og Google er kun en blandt mange "op-samlere"!

Klaus Lundahl Engelholt, Hanne Utoft, Arne Albatros Olsen, Susanne Kaspersen, Steen K Petersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Bent Nørgaard

Utroligt at det stadigvæk kommer bag på nogle. INTET her på jorden er gratis. Skulle det se gratis ud, betaler du med dine egne data. Det er, næsten, muligt at være anonym i dag. Betal kun kontant. Brug ikke nettet. Det gør tilværelsen noget mere besværlig.

Kenneth Krabat, Henning Kjær og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Forbyd reklamer, så enkelt er det !

Kenneth Krabat, Lillian Larsen og Kenneth Jacobsen anbefalede denne kommentar
Lillian Larsen

Det er også en pestilens med reklamerne. Vi hader dem, jo mere forstyrrende jo værre.
Hvornår lærer de det: "Dette irriterende og påtrængende produkt gider jeg ikke købe!"
I stedet skulle de samle alle annoncer i en fælles søgeportal
Værre endnu bliver det, når ens manøvrer for at navigere udenom reklamerne synes at blive afluret og modarbejdet, når der kommer en ny opdatering.