Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Efter ’Portræt af en kvinde i flammer’ filmfascinerer Céline Sciamma nu med ’Petite Maman’

Efter Céline Sciammas fremragende ’Portræt af en kvinde i flammer’ fortæller hendes opvækstmesterværk ’Petite Maman’ nu perlende perfekt og hverdagsmagisk om en otteårig pige, som på rørende vis får lov at opleve sin mors barndom
Sciamma er en mester i at lade os komme helt tæt på karakterer – her Nelly, spillet af Joséphine Sanz – så man nærmest kan høre deres tanker, og hun giver os tid til at tænke og sanse sammen med dem

Sciamma er en mester i at lade os komme helt tæt på karakterer – her Nelly, spillet af Joséphine Sanz – så man nærmest kan høre deres tanker, og hun giver os tid til at tænke og sanse sammen med dem

Claire Mathon/Angel Films

Kultur
20. januar 2022

Den franske instruktør Céline Sciamma har sagt, at hun mere eller mindre har fortalt den samme historie i alle sine film. Det handler altid om nogle få dage uden for den almindelige verden, hvor nogle kvindelige karakterer får mulighed for virkelig at møde hinanden og dele deres kærlighed, ensomhed, drømme eller ideer.

Det kan så se ud på et væld af måder, og det har det gjort, siden Sciamma i 2007 debuterede med det ungdomsromantiske synkronsvømmerdrama Water Lilies. Hendes næste film, Tomboy, som vi her i Informations filmjulekalender fra 2019 priste som en af dette århundredes bedste film, fortæller om en tiårigs kønsængstelige barndom, mens Girlhood tog os ind i bandelivet blandt teenagepiger i en forstadsghetto.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Den må jeg se!

Marie-Christine Poncelet

Bare titel " Petite maman" sender tilbage i "barndoms gade", de fleste børn i Frankrig har sagt, siger " ma petite maman" til deres mor.