Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

’The Lost Leonardo’ fortæller medrivende om, hvordan ’Salvator Mundi’ blev verdens dyreste maleri

Andreas Koefoeds dokumentarfilm ’The Lost Leonardo’ fortæller den vilde og dødspændende historie om verdens hidtil dyreste maleri, ’Salvator Mundi’, der måske, måske ikke er malet af mesteren Leonardo da Vinci
Konservator og restaurator Dianne Modestini i sit værksted i Andreas Koefoeds dokumentarfilm, ’The Lost Leonardo’, der blandt andet følger hendes arbejde med et formodet Leonardo da Vinci-maleri. Foto: Adam Jandrup

Konservator og restaurator Dianne Modestini i sit værksted i Andreas Koefoeds dokumentarfilm, ’The Lost Leonardo’, der blandt andet følger hendes arbejde med et formodet Leonardo da Vinci-maleri. Foto: Adam Jandrup

Kultur
27. januar 2022

Gammelt maleri købes for 1.175 dollar på en auktion og ender med at blive solgt for 400 millioner dollar på en anden.

Sådan kunne man ganske kort og tørt genfortælle den spektakulære historie, som Andreas Koefoed opruller i sin nye, uhørt fængslende dokumentarfilm, The Lost Leonardo. Det er nemlig en historie, der både involverer kunstelskere, konservatorer, russiske oligarker og saudiarabiske prinser, og som handler om kærligheden til kunst og kunst som politisk, økonomisk og kulturel valuta og mere eller mindre lyssky handelsvare.

Den kulørte affære begynder i 2005, hvor kunsthistorikeren og ’skyggejægeren’ Alexander Parish, der er specialist i at opspore og købe malerier, som er malet oven på andre, måske mere værdifulde malerier, falder over et gammelt, beskidt og ødelagt maleri på en auktion i New Orleans. Sammen med sin makker, kunsthandleren Robert Simon, køber han maleriet for 1.175 dollar og får det transporteret hjem til New York.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her