Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Tierra Whack er en sprælsk festklovn, der ønsker at rappe i himlen

Dronningen af sarkasme i amerikansk hiphop, Tierra Whack, udsendte i december en ep-trilogi. Herpå etablerer den legesyge, teatralske joker af en rapper sine egne spilleregler, for hvad rap, pop og r&b er
Kultur
27. januar 2022
Tierra Whack, som er rapperens eget borgerlige navn, ser sig selv som en uforudsigelig festklovn ikke ulig Batmans ærkefjende Jokeren, der kan være overgearet og storsmilende, men samtidig har en mørkere side og en sammensat forhistorie.

Tierra Whack, som er rapperens eget borgerlige navn, ser sig selv som en uforudsigelig festklovn ikke ulig Batmans ærkefjende Jokeren, der kan være overgearet og storsmilende, men samtidig har en mørkere side og en sammensat forhistorie.

Flo Ngala

Nogle skabelsesberetninger er bare mere mærkelige end andre. Og historien om, hvordan den amerikanske rapper Tierra Whack fik sit gennembrud, er en af mine yndlings.

Hun havde været til tandlægen, hvor hun var blevet godt bedøvet, da hun skulle have hevet en tand ud. Derfra tog hun direkte i studiet for at indspille vokalen til det nummer, der fik titlen »Mumbo Jumbo«. Så hendes rap endte med at blive en noget uforståelig, pludrende og døsig omgang. Opfindsom og kreativt frygtløs, som hun er, valgte hun ikke at genindspille vokalsporet, da hun igen kunne artikulere normalt, men beholdte den forvrøvlede version på det færdige nummer, der udkom i 2017.

Og det er oplagt at tolke nummeret som en satirisk kommentar til den mindre lyrisk ambitiøse mumblerap, hvis popularitet på daværende tidspunkt havde spredt sig fra onlineundergrunden til hitlisterne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her