Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Galeanstalten som eksistensberettigelse

Forvirrende, udfordrende, kritisk: Angela Lehners debutroman ’Fader vor’ spejler den østrigsk-katolsk-paternalistiske galskab – og skriver sig ind i lange traditionslinjer om en Østrig-kritisk litteratur

’Fader vor’ af østrigske Angela Lehner er usædvanlig, og efter endt læsning bliver dens billeder hængende.

R. Waldner

Kultur
4. februar 2022

For tiden trækker en advokatundersøgelse store overskrifter i Tyskland: på næsten 2.000 sider beskriver rapporten ikke kun det årelange, seksualiserede misbrug af børn i den katolske kirke i Sydtyskland, men også kirkens vedvarende forsøg på at fortie skandalerne, og at dække over dens gerningsmænd, ikke mindst. Især den tidligere pave Joseph Ratzinger er kommet i søgelyset, i og med han stod med ansvaret for en del af fortielserne tilbage i 1980’erne.

Rapporten kan fint bruges som ramme for at læse den østrigske forfatter Angela Lehners debutroman Fader vor fra 2019, der nu er udkommet på dansk. I romanen foregår den seksualiserede vold over for børn godt nok i familien og ikke primært i kirkens rum, men den religiøs-katolske verden og dens paternalistiske magtstrukturer spiller alligevel en central rolle i romanen. Dens opbygning følger treenigheden om »faderen«, »sønnen« og »Helligånden«, og centrale scener handler om, hvordan romanens hovedperson og jegfortæller, Eva Gruber, som barn med nærmest fysisk vold presses til at lære »Fader vor« udenad.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her