Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

’Kvinder i opbrud’ lover godt for både Arkens fremtid og for nye måder at se på det kvindelige

Vilter udstilling på Arken smadrer alle reducerede forestillinger om, hvad det kvindelige måtte være, og giver plads til 150 års kunst, der udvider spektret på en storslået måde. Det demonstrerer museumsinspektørernes evne til at kuratere godt inden for Arkens ofte brede emner
Apolonia Sokol, Tåbernes skib, 2021

Apolonia Sokol, Tåbernes skib, 2021

Kultur
12. februar 2022

Inden man overhovedet træder ind i udstillingen Kvinder i opbrud på Arken, står der en stor flot bogreol med skinnende omslag og ser indbydende ud. Reolens bøger er fra Taschens populære Basic Art series, og her kan man bladre i bøger om alle de kendte kunstnere i historien – fra Monet til Matisse, Louise Bourgeois, Yoko Ono og Cindy Sherman. Bortset fra at bøgerne om de kvindelige kunstnere kun består af blanke, tomme sider. De er nemlig aldrig blevet hverken skrevet eller udgivet. Ud af Taschens serie på næsten hundrede bøger handler de 92 om mænd og kun fem om kvinder. Reolen er skabt af kunstnerne Ditte Ejlerskov og EvaMarie Lindahl, og af en korrespondance de har haft med forlaget Taschen siden 2010, hvor de har forsøgt at sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor der ikke var flere bøger om kvindelige kunstnere. Med et enkelt greb i form af en reol afsløres den enorme ulighed, der stadig eksisterer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her