Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Den maskerede seriemorder Ghostface er tilbage i en femte, ganske vellykket ’Scream’

Den femte Scream-film, der også bare hedder ’Scream’, nulstiller så at sige sagaen, og det gør den med en god del energi og opfindsomhed, men ikke den store uhygge
Den maskerede seriemorder Ghostface vender tilbage i en femte og ganske underholdende Scream-film. Foto: SF Studios

Den maskerede seriemorder Ghostface vender tilbage i en femte og ganske underholdende Scream-film. Foto: SF Studios

© Courtesy of Yuki Kihara, the Fine Arts Museums of San Francisco, the Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen and Milford Galle

Kultur
3. februar 2022

Helt i begyndelsen af den nye Scream-film, der er den femte i rækken og ligesom den første blot hedder Scream, taler de unge hovedrolleindehavere, en flok gymnasieelever, om, at de foretrækker intellektuelle eller ’højnede’ gyserfilm – som It Follows, Hereditary og The Babadook – fordi de har mere på hjerte end gammeldags, mere ligefremme slasherfilm a la Halloween og Nightmare on Elm Street.

Sidenhen diskuterer filmen også den form for giftig fandyrkelse, som internettet har ført med sig, og som ikke mindst filminstruktører bliver udsat for, når de efter de mest ihærdige fans’ mening forgriber sig på et eller andet, fansene bare elsker overalt på jorden. Det er sjældent kønt, men til gengæld er det helt uden hæmninger eller god opførsel.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her