Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Middelalderlige myter forenede Kaija Saariahos æteriske musik med Wagners operaverden

Den berømte finske komponist kuraterede fælleskoncerten med Copenhagen Phil og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium: To af hendes egne værker kædet sammen med forspil til tre af Wagners operaer. Det lagde op til en anderledes koncertdramaturgi, men den blev ikke konsekvent gennemført
Kaija Saariahos æteriske musik blev kombineret med Wagners operaverden.

Kaija Saariahos æteriske musik blev kombineret med Wagners operaverden.

Ditte Valente

Kultur
15. februar 2022

Den finske komponist og modtager af Sonningprisen, Kaija Saariaho, fylder 70 år senere på året, men Copenhagen Phil og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium fejrede hende allerede i sidste uge. Det skete ved masterclasses, hvori komponisten deltog over Zoom fra sin bopæl i Paris, restituerende efter et alvorligt sygdomsforløb.

Ved koncerter lørdag med studerende under violinprofessor Peter Herresthals supervision og med en orkesterkoncert fredag, hvor Copenhagen Phil supplerede sig med studerende ved pultene. Saariaho havde kurateret denne koncert og stillet to egne værker sammen med tre operaforspil af Richard Wagner, fællesmængden var middelalderlige mytefortællinger om henholdsvis gralen med ridderne om det runde bord og den store kærlighed og døden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her