Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Moderne billedhuggere skaber verdener, hvor mennesket mister magten

To aktuelle udstillinger udpeger nye retninger for menneskets ældste udtryksform. Fredrik Tydén viser komprimerede rester af den vestlige verdens affald. Hos Julie Stavad gør forstørrede pigeting oprør
Den danske billedhugger Julie Stavad ladeer hverdagstingene som for eksempel en kæmpe læbestift tage magten ved udstilling i udstillingsstedet for samtidskunst Overgaden i København.

Den danske billedhugger Julie Stavad ladeer hverdagstingene som for eksempel en kæmpe læbestift tage magten ved udstilling i udstillingsstedet for samtidskunst Overgaden i København.

Kultur
11. februar 2022

En gigantisk læbestift troner over udstillingssalen. Den knaldrøde stift ligner noget fra en kæmpedames håndtaske. Måske er den blevet tabt på et tilsvarende enormt badeværelsesgulv; måske har den haft en kamp med sine indre dæmoner, for den er flækket i to. En underdel ligger besejret langs gulvet, mens sminkestiftens øvre del med den skrå flade, der skal føres langs mundvigene, knejser som sejrherre.

Den danske billedhugger Julie Stavad (f. 1987) besjæler sine skulpturer – og lader hverdagstingene tage magten. Her er en nylonstrømpe i færd med at fortære et udtræksbord, en sofa bliver piercet af en forstørret strikkenål. 

De genkendelige, men forvandlede objekter, der er spredt rundt på udstillingsstedet for samtidskunst Overgadens første sal, ser ud til at lege stopdans. De holder vejret og vil genoptage deres narrestreger, så snart man går igen.

Genstande, der som et indkøbsnet i marmor antyder husarbejdets åg, eller som læbestift og nylonstrømper peger på en domesticering af kvindekroppen, vil ikke længere lade sig diktere af mennesket hos Julie Stavad.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Bent Nørgaard

Kunst = når du er ekspert ud i retorik!