Nedslående opførelse af Mozarts ’Requiem’ med Det Kongelige Operakor kunne ikke reddes

Det Kongelige Operakors stålsatte klang var en ødelæggende komponent i Mozarts dødsmesse, mener vores anmelder. Det kunne fire udmærkede solister og Det Kongelige Kapel ikke opveje, for heller ikke den britiske dirigent, Julia Jones, formåede at bibringe opførelsen åndelig dybde og ekspressivitet
Det Kongelige Operakor 2018-2019 under ledelse af Stephen Moore, som sidder på gulvet nederst til venstre.

Natascha Thiara Rydvald

9. februar 2022

Den Kongelige Opera står midt i en mozarttid. Don Juan havde premiere sidst i januar, der var fuldt hus i Operaen forleden til kapelkoncerten med Requiem, og i næste måned gælder det den tidlige opera Mitridate i et samarbejde med Concerto Copenhagen. Den britiske dirigent, Julia Jones, demonstrerede en dramatisk orienteret orkesterledelse i Don Juan, men det var med forventning om et mere følsomt klarsyn, man så hen til hendes tolkning af Mozarts så anderledes beåndede Requiem. Det forholder sig nemlig ikke sådan, at operadramatikken og kirkemusikken er to alen ud af et stykke hos Mozart på trods af mundheldet om, at operaen er til stede overalt i hans musik.

Det blev stadig mere klart i løbet af opførelsen, at den potente orkesterklang, Jones forlangte af Det Kongelige Kapel i Don Juan, som blev så at sige overført til Det Kongelige Operakor, virkede fatalt fejlkalkuleret. Det blev samlet set en overstyret og lidet nuanceret dødsmesse, som absolut ikke bekom anmelderen, men ikke desto mindre vakte den stående og hujende ovationer i auditoriet.

Jørgen Refshauge

Tak for anmelderens indsigtsfulde kritik af opførelsen af Requiem.