Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

På Odense Teater bliver noget af Brechts kynisme forvandlet til sarkastisk folkekomedie

’Laser og pjalter’ skildrer kynismen i bandemiljøet i en rå containeropsætning på Odense Teater
Brechts fattigdomsdrama får et snert af folkekomedie over sig i Odense Teaters opsætning af ’Laser og pjalter’.

Brechts fattigdomsdrama får et snert af folkekomedie over sig i Odense Teaters opsætning af ’Laser og pjalter’.

Emilia Therese

Kultur
15. februar 2022

En containerverden er blevet rammen om Laser og pjalter på Odense Teater. Denne ’tiggeropera’ fra 1928 af Bertolt Brecht og Kurt Weill skildrer en underverden befolket af udstødte og marginaliserede – altså storbyens white trash, der lever af organiseret kriminalitet med tiggeri som speciale og rovmord for resten. Scenografen Eilev Skinnarmo har stuvet nogle containere sammen oven på drejescenen, så containerlågerne kan skiftes til at åbne sig og afsløre bandeverdenens sære eksistenser med masser af sprut og våben – og ludermakeup.

Her trives desperationen glimrende; også selv om skuespillet ofte tvinges ud på forscenens to sider som i gammeldags teater. For i Moqi Simon Trolins iscenesættelse kaster Odense Teaters store ensemble sig ud i rollerne med dødsforagt, mens et veloplagt syvpersoners orkester spiller den vilde og uforudsigelige musik af Kurt Weill fra de desperate 1920’ere med Anders Ortman som kapelmester nede i orkestergraven.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her