Borgen afsnit 5: Der skrues op for holdånden i femte afsnit, men hvor godt går det lige?

Det fokus på egenrådighed kontra samarbejdsvilje, der har ligget og luret hele sæsonen, fylder ekstra meget i femte afsnit af ‘Borgen‘. I den anledning gennemgår vi her de forskellige samarbejder i serien
Med hævede, røde øjne og halvhjertet opbakning fra dem, der engang var hendes nærmeste kolleger, men nu er hendes underordnede, forsøger Katrine Fønsmark at finde balancen i sin ledelsesstil.

Fra DR

14. marts 2022

Overdreven egenrådighed er et af de nye temaer, fjerde sæson af Borgen byder på. Den Birgitte Nyborg (Sidse Babett Knudsen), der udøvede sin magt i starten af 2010’erne, var sej, fordi hun turde trodse presset fra omgivelserne og gøre det, hun selv fandt rigtigt. Når nutidens Birgitte Nyborg følger sit eget hoved, fremstår det oftest som et problem og et udtryk for magtfuldkommenhed. Det er tydeligt, at Birgitte Nyborg ville stå sig godt ved at lytte mere efter, hvad departementchefen Rasmus (Magnus Millang) siger. Han er for hende, hvad Jesper Fårekylling er for Pinnochio; en ekstern samvittighed, der prøver at hive i bremsen, når hun finder det belejligt at lyve. Men vil Birgitte Nyborg lytte? Desværre ikke altid.

I femte afsnit af Borgen skrues der op for fokus på samarbejdsvilje og holdånd, og i den anledning er her en vurdering af, hvor godt det går med seriens forskellige holdindsatser.

jens christian jacobsen

Var det en anmeldelse? Eller en gennemgang af afsnittet? HVis det sidste - hvorfor? Og hvorfor ikke det første?

Søren Kristensen

Der er fundet olie i Grønland og kineserne har allerede bestukket sig til brugsretten af et stykke naturhavn hos Rasmus Lyberth. Amerikanerne er naturligvis rasende, mens intet ser ud til at kunne stoppe den gule fare - indtil et flyende objekt (med eller uden A-våben om bord - det vides endnu ikke i afsnit 5) styrter i fjeldet. Alistair McLean kunne ikke have skrevet det bedre og fordi det hele er så godt lavet - og spillet, er der bare ikke noget at komme efter; andet end at det er svært at koncentrere sig, så længe der foregår ting i den virkelige verden, der er langt værre. Men det er så ikke seriens skyld. Mit gæt er at der A-våben om bord, men man ved aldrig med Adam Price, han er jo ikke ligefrem kendt for at følge opskriften.

Steffen Gliese

Nej, det sjoveste var jo, at Signe Kragh netop havde sagt til Birgitte Nyborg, at vi i denne regering ikke råber af hinanden. Hvorefter hun gør det!