Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

Frygtløs, skamløs og kæk. Sådan er Dolly Parton, og sådan er hovedpersonen i hendes nye roman

Multitalentet Dolly Parton debuterer nu som romanforfatter i thrillergenren med tilhørende soundtrack, og selv om den mest forenende figur i amerikansk musik helst ikke kalder sig feminist, så viser hun med dette opgør med en mandsdomineret og kønsdiskriminerende musikbranche, endnu en gang at hun er det i praksis

76-årige Dolly Parton har i sin mere end 50 år lange karriere både lavet film, forlystelsesparker, tv-shows og næsten 50 albummer, og nu kan hun altså også kalde sig romanforfatter.

Stacie Huckeba

Kultur
25. marts 2022

Adspurgt direkte affejer Dolly Parton, at hun er feminist. I den første episode af den vidunderlige podcastserie Dolly Parton’s America spørger radiovært Jad Abumrad ind til Partons rolle i kvindekampen. Den nok største nulevende countrystjerne – og nå ja, forretningskvinde, grinebider og nu også romanforfatter – afviser at være et feministisk ikon. Hun er en erfaren kvinde i showbusiness, der er uhyre bevidst om, at hendes kæmpemæssige fanskare fordeler sig nogenlunde ligeligt på tværs af de politiske skel i hjemlandet USA. Og hun vil hellere samle frem for at splitte. Men Parton ender alligevel med at konkludere, at hun nok er feminist i praksis. At hun lever, arbejder og finder kraft og energi i feminismen uden at prædike den direkte. Uden at tage prædikatet på sig. Og det er thrilleren, Løb, Rose, løb, som er skrevet i samarbejde med forfatter James Patterson, et godt eksempel på. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her