Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Økonomihistoriker: COVID-19 udløste en »krise uden sidestykke«, der nær var endt i en katastrofe

Vi vakler fra krise til krise: flygtninge, populisme, klima, krig. Men netop derfor bør vi af og til stoppe op, sætte os ved køkkenbordet og dvæle ved den foregående krise: For COVID-19 var i sandhed en »krise uden sidestykke«, som det hedder på første side af Adam Toozes eminente nye bog
I foråret 2020 var 81 procent af hele den globale arbejdsstyrke under en eller anden form for nedlukning, og den globale statsgæld steg mere end på noget tidspunkt i fredstid.

I foråret 2020 var 81 procent af hele den globale arbejdsstyrke under en eller anden form for nedlukning, og den globale statsgæld steg mere end på noget tidspunkt i fredstid.

FREDERIC J. BROWN

Kultur
25. marts 2022

Der var nogle dage i marts 2020, hvor hele det globale pengesystem reelt holdt op med at virke. Hvor verden var på vej ud i en finanskrise større og farligere end i 2008. COVID-smitten fik alt og alle til at lukke ned – Kina, Europa, Indien, Sydamerika … – og så gik alt i stå. Fabrikker stoppede, folk blev hjemme, ingen gik på restaurant eller i biografen. Det var på én gang et udbuds- og et efterspørgselschok, som verden aldrig før havde set. Så pludselig var alle ved at miste deres penge: Virksomheder blev værdiløse, ingen skulle bruge olie eller kobber, ingen skulle flyve, alt faldt i værdi, så rigmænd over hele verden ringede til deres banker og råbte: »Sælg!«

»Investorer solgte alt,« som den britiske økonomihistoriker Adam Tooze skriver i sin bog Nedlukket, som nu udkommer på dansk. Alt blev solgt. Aktiemarkedet styrtdykkede, olieprisen var kortvarigt negativ, og alle valutaer faldt i forhold til dollaren, selv guld faldt i værdi, for det eneste folk ville sidde inde med var dollar – cash.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Hvad vi lærer er, at penge er noget, vi leger - og at legen nu går mod sin afslutning, at barndommen er forbi, og vi i stedet for ved hjælp af konkret kommunikation og indbyrdes kontakt kan løfte udvikling, produktion og målrettet distribution.