Operachefens farvel
Læsetid: 5 min.

Operachef John Fulljames forlader Det Kongelige Teater med en elegant signatur-opsætning af Wagners storværk

John Fulljames og scenograf Tom Scutts iscenesættelse af Wagners ’Valkyrien’ er sparsom og minimalistisk og taler lavere end musikken, men lander det tunge drama elegant i en moderne verden
I John Fulljames’ tidssvarende opsætning af ’Valkyrien’ er Wotan en mesterarkitekt med en stor tegnestue.

I John Fulljames’ tidssvarende opsætning af ’Valkyrien’ er Wotan en mesterarkitekt med en stor tegnestue.

Camilla Winther

Kultur
12. marts 2022

Det Kongelige Teaters operachef John Fulljames forlader posten efter fem forrygende år, corona til trods, og takker af med en minimalistisk opsætning af mastodontværket Valkyrien af Wagner, kun for at overbevise om, at here goes the sun.

Fysikeren fra England har både i sit virke som operachef og i sine produktioner vist et usædvanligt intellekt og en usædvanlig intuition kombineret med en kunstnerisk forståelse og evne til at være visionær. Valkyrien er ingen undtagelse.

Valkyrien er nummer to opera i Wagners tetralogi Nibelungens Ring og handler komprimeret fortalt om valkyrien, gudedatteren, Brünnhilde, der undsiger sin far, Wotans, ordre og beskytter det elskende tvillingesøskendepar Siegmund og Sieglinde, også børn af Wotan, hvis kone Fricka har krævet, at søskendeparret skal straffes for ægteskabsbrud og blodskam.

Man kan også sige, den handler om den gamle gud Wotans forsøg på at lave en ny slægt, der kan bringe ham ud af alle de bånd og aftaler, han føler sig fanget af, og skabe en ny og friere verdensorden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her