Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Med Ukraine i baghovedet bliver Tjekhovs ’Onkels Vanja’ brændende aktuelt på Vendsyssel Teater

Tjekhovs ’Onkel Vanja’ bliver på Vendsyssel Teater et brandaktuelt drama om handlingslammelse, manglende selvværd, duelighed og drikfældighed – og om menneskelig længsel, drømme, ambitioner og kærlighed. Og således højaktuelt i forhold til Ruslands krig i Ukraine
Jakob Højlev Jørgensen leverer som onkel Vanja et stærkt psykologisk portræt af den menige russer, for hvem handling er opgivet, og som derfor må dumpes på vodkaflaskens bund.

Jakob Højlev Jørgensen leverer som onkel Vanja et stærkt psykologisk portræt af den menige russer, for hvem handling er opgivet, og som derfor må dumpes på vodkaflaskens bund.

David Bering

Kultur
5. marts 2022

Vendsyssel Teater kommer med sin velsmurte fortolkning af den russiske dramatiker Anton Tjekhovs desillusionsdrama ’Onkel Vanja’ ind til marven af det russiske dna, der gennem århundreder er blevet kultiveret frem under et autokratisk åg. Selv den borgerlige dannelseskulturs kronjuvel ’klaveret’ er her bogstaveligt taget sunket i ned i teatrets scenegulv. Og det er både uhyggeligt højaktuelt med Ruslands invasion af Ukraine – og ubehageligt tankevækkende i forhold til, hvordan vi forvalter livet her på jorden.

Til deres egne halvfordrukne toner danser opsætningens nimandsensemble rundt som levende døde i hvidt nattøj til Rolling Stones-klassikeren »You can’t always get what you want«. Vi er på et russisk gods ude på landet i sensommeren 1897. Det er nat, og godsets beboere har alle dæmoner, der truer med at rive dem ud af deres vante rammer, og det har de ikke prøvet før.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

På mange både personlige og makroperspektiviske planer er det en produktion og et værk, der taler vældigt til folk i tiden.
Jeg er helt enig med anmelderen i aktualitet og vigtighed som indsigt, men også som et spejl for folk i vores egen tid.