Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Vasketøjskurven er et kunstværk, hvis bare du vil se det

Blæret udstilling med Finn Reinbothes på Esbjerg Kunstmuseum viser, hvor vild konceptkunsten er, når den får lov at folde sig ud. IKEA-manualer, rosenkranse og similisten er bare nogle af de dimser, man pludselig forelsker sig i

Finn Reinbothes hverdagsobjekter leger en art visuel tagfat med beskueren, hvor betydningen konstant slipper væk.
Finn Reinbothe: ’Untitled Dialog, 1996’.

Anders Sune Berg/Finn Reinbothe

Kultur
18. marts 2022

Konceptkunst ser ofte helt rærligt ud på museer. En bunke perlegrus er bare sjældent billetprisen værd. Især ikke i kronologiske samlinger, hvor man går fra det ene maleriske mesterværk til det andet og så i 1970’er-afdelingen skal lade sig imponere af … mursten?

Det er dybt ufortjent, for det er ikke materialernes ædelhed eller den tekniske kunnen, der er konceptkunstens målestok.

Derfor er det også en sjældent stor fornøjelse at se en så vellykket udstilling som den store danske konceptkunstner Finn Reinbothes solo på Esbjerg Kunstmuseum. Her viser museet nemlig, hvordan man kan kuratere kunst, der udfordrer måden, vi giver mening og form til verden på, så det både vækker tankelyst og visuel fryd. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anders Sørensen

"Vasketøjskurven er et kunstværk, hvis bare du vil se det"

Ingen tvivl om det! At betragte vasketøjskurven som en vasketøjskurv er simpelthen for simpelt. Hvis bare man kunne se det, er den meget mere. Hvis bare man nu havde denne evne til at sætte sig lidt ud over vasketøjskurvens praktiske funktion og se vasketøjskurven som det, den egentlig var tænkt som: et kunstværk.

Vasketøjskurven. Du er simpelthen for primitivt orienteret, hvis ikke du fatter, at den er et kunstværk. At benytte vasketøjskurven som vasketøjskurv er at ligne med at onanere til Mona Lisa.