Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Blandet landhandel kritiserer kolonialismen, men vil helst selv buldre og brage

På Charlottenborgs nye udstilling med kunst, der handler om oprindelige folks levevilkår i en stadig kolonialiseret verden, er der nok at diskutere. Men kuratorerne bag vil vist helst have ordet selv
Charlottenborg har åbnet dørene for en gruppeudstilling med samtidskunst skabt af personer fra oprindelige og marginaliserede folkefærd fra den nordlige halvkugle. Det er endt som lidt af en rodebutik.

Charlottenborg har åbnet dørene for en gruppeudstilling med samtidskunst skabt af personer fra oprindelige og marginaliserede folkefærd fra den nordlige halvkugle. Det er endt som lidt af en rodebutik.

EFA Project Space/Yann Chashanovski, 2021

Kultur
8. april 2022

Vi er ikke færdige med at tale om statuer på Charlottenborg. Det slår den københavnske kunsthal, der ligger i samme bygninger som det kunstakademi, hvor elever og personale kastede en buste af Frederik V i kanalen, fast i en ny udstilling.

Udstillingen begynder med et videoværk, der krydsklipper billeder af en noget atypisk rytterstatue: en hest, der bremser med hele kroppen, har på ryggen en mand, der ligner en tegneseriekarikatur af en indianer. Inklusive spyd over skulderen, fletninger og skinddragt. Han hænger med hovedet.

Statuen hedder The End of the Trail og blev skabt af amerikaneren James Earle Fraser i 1928. Den var tiltænkt en plads på en klippe med udsigt over Stillehavet. Som et symbol på, at nu var de oprindelige folk for alvor skubbet ud over kanten.

Men i videoen forvandles statuen pludselig: Den bliver til smattende, metastaserende kød i en VR-animation. Det ser ulækkert ud. Kolonihistorien lever og æder fortsat af de oprindelige folks kroppe, forstår man.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anders Hüttel

Uh ha. Er det kunst og aktivisme? Det virker mest som raseri - ærligt talt