Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Hos DR er Wagners ’Parsifal’ landet i hænderne på den mesterlige Ádám Fischer

Det handler om tro, synd, lidelse, medlidenhed og forløsning, en fire timer lang opera, som i DR’s koncertopførelse blev fordelt over to aftener. At det var en begivenhed, skyldtes først og fremmest bassangeren Stephen Milling og dirigenten Ádám Fischers spændstige og uhyre sensitive tilgang
Med dirigenten Ádám Fischer gør DR opførslen af ’Parsifal’ til noget særligt.

Med dirigenten Ádám Fischer gør DR opførslen af ’Parsifal’ til noget særligt.

Annika Byrde

Kultur
20. april 2022

En koncertopførelse af Richard Wagners Parsifal har det fortrin, at publikum kan koncentrere sig fuldt ud om at høre musikken. Fremfor den sceniske opførelse, i de tilfælde hvor tolkningen er så vidtløftig, gådefuld eller obskønt forskruet, at tilskuerens koncentration viger for distraktion.

Musikken forløber gennemgående i en rolig puls, de subtilt varierede ledemotiver indgår i et symfonisk kontinuum, handlingen er ganske stillestående, og den overordnede tematik om tro, synd, lidelse, medlidenhed og forløsning omdanner den fire timer lange opera til en slags gudstjeneste. Af disse grunde undværer man gerne en egentlig iscenesættelse, selv om det var Wagners hensigt at skabe Parsifal til sit Bayreuth som et »Bühnenweihfestspiel«, et festspil til helliggørelse af teatret.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her