Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Kunstakademiets afgangselever laver – stik imod fordommene – både klassisk og ret vidunderlig kunst

Det er ikke kunstens fremtid, man skal frygte for på årets afgangsudstilling på Charlottenborg. 25 nyudklækkede kunstnere går kritisk til historien og drømmer om kosmisk sammenhæng – og maner alle fordomme om, at de kun lærer fransk teori, til jorden

Gurli-Marie Lindum. ’Jeg drømmer at jeg er vågen og er i tvivl om at jeg drømmer at jeg er vågen og er i tvivl’. Afgang 2022, Kunsthal Charlottenborg.

David Stjernholm

Kultur
23. april 2022

Endnu et år med høj bølgegang om Kunstakademiet i København. Og endnu et år, hvor Afgangsudstillingen, der i år udklækker 25 nye talenter, er fuld af udsøgt håndværk, kunsthistoriske referencer, en nærmest poetisk indadvendthed og meget, meget sød aktivisme, hvis man endelig vil kalde noget for dét.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Bjarne Toft Sørensen

Når det drejer sig om det, som anmelderen af afgangsudstillingen har oplevet undervejs i forbindelse med sit besøg, og om de overvejelser, hun har gjort sig i den sammenhæng, kan jeg kun være enig. Hvad det angår, er der tale om en meget fin anmeldelse.

Jeg har dog ingen fordomme om, at der ikke skulle være tale om ”både klassisk og ret vidunderlig kunst”. Hvad det angår, har årets afgangsudstilling meget tilfælles med de foregående års, og som sådan er niveauet altid højt.

Jeg er dog ikke enig i, at man bare skal lægge brochuren væk. På et mere faktuelt niveau er der en del oplysninger, jeg godt kan bruge til noget, men når det i anmeldelsen kritiseres, at der undervejs anvendes ”uforståelige kunstfloskler”, kan jeg til dels være enig. Når der som nævnt står, at et værk viser en rumagtig animation og tilbyder ”et potentiale for opgør med binær tænkning af sociale strukturer, kønsnormer og kulturel kapital”.

For mig, som universitetsuddannet filosof, er det dog ikke kun en uforståelig kunstfloskel. Jeg ved, hvor de vil hen med det skrevne, men på den anden side tyder meget også på, at de her, som andre steder i brochuren, vil give os indtryk af, at de (om det så er kuratorerne eller kunstnerne) er kloge på noget, som de dybest set ikke har forstået så meget af.

Det fører så tilbage til anmelderens indledende og uforstående overvejelser over, hvad der dog kan være galt på Akademiet? I stedet for at stole på overfladiske og politiserende indlæg i medierne, kunne hun jo nærmere studere de tre grundige rapporter, der berører konflikterne og det, der på forskellige måder ikke fungerer tilfredsstillende.

Rapporten fra ”Udvalget for reform og udvikling af de kunstneriske uddannelser”, ”Rapport om institutionsinterne forhold på Det danske Kgl. Kunstakademi” og ”Akkrediteringsrapporten om Det kongelige danske kunstakademi – Billedkunstskolerne”.

Morten Balling

@Bjarne Toft Sørensen

Altid rart med en filosof til stede. I kender alt til det med definitioner, afgrænsninger, logikken, reglerne, præmisser og konklusioner. Så:

Jeg er nogenlunde med på, hvad klassisk kunst er for en dims, omend emnets afgrænsning kan være lidt uldent, fordi det "klassiske" er noget man har indført siden, og ikke før eller mens kunsten blev lavet.

Men hvad er "ret vidunderlig kunst"?!? Jeg er med på at udtrykket kan dække over nogle følelser udløst af at "beskue" værket, men i så fald virker "ret vidunderlig" som en meget subjektiv vurdering. Ala "Jeg synes sukker er pænere end vaskepulver". Man kan diskutere om kunstens funktion er andet end at give subjektive indtryk i beskueren, men med risiko for at være ovre i de anekdotiske beviser, så forekommer det mig at kunstnere som har noget på hjertet, ofte gerne vil mere end blot det subjektive i beskueren.

Du skriver "og som sådan er niveauet altid højt". Højt niveau på hvilken skala? Højt niveau af hvad? Vi mennesker kan ikke engang blive enige om, hvad kunst er for noget. Er højt niveau i denne sammenhæng ikke bare tomme ord, hvis ikke man kan definere hvad det er for et niveau af hvad? En fordom omkring kunsten er at den er indspist. Selv tomme ord binder mennesker sammen, hvis man bare er enige om ikke at være uenige. Eller hvad? :)

Bjarne Toft Sørensen

@Morten Balling

"Altid rart med en filosof til stede. I kender alt til det med definitioner, afgrænsninger, logikken, reglerne, præmisser og konklusioner".

Forhåbentlig ikke kun det. Læs den udmærkede anmeldelse af værket af Søren Gosvig Olesen: "Filosofien som institution og tænkningen som håndværk".
https://www.information.dk/moti/anmeldelse/2022/04/ny-bog-taenkning-haan...

Du skriver: "Højt niveau på hvilken skala? Højt niveau af hvad?"

Jeg tænker her for det første på den håndværksmæssige kvalitet, som værket er udtryk for, og som i en vis forstand er forudsætningen for det hele, og for det andet på værkets evne til at udfordre mig - dets evne til at fastholde mig ud fra et imperativ om, at jeg ikke forlader det, før jeg har beskæftiget mig grundigere med det.

Det har som regel også noget med kompleksitet at gøre, en oplevelse af, at dit forsøg på at trænge dybere ind i værket måske ligefrem efterlader dig med en fornemmelse af, at det her er så komplekst, at det bliver du aldrig færdig med.

Du kan få et hurtigt overblik over afgangsudstillingen på en tre timers tid, men hvis du vil beskæftige dig grundigere med de enkelte værker, sådan som de fleste af dem for mig at se lægger op til, kræver det flere besøg og måske en 12 - 15 timers tid. Det er den tid, jeg tidligere har brugt ved afgangsudstillinger.

Selv om der er afgangsudstilling en gang om året, overvældes jeg hver gang af det massive indtryk, som værkerne tilsammen efterlader på mig, og jeg fornemmer den kæmpe arbejdsindsats, som de tilsammen er udtryk for.

Du rejser i din kommentar en række relevante og komplicerede spørgsmål af filosofisk karakter, som det ikke rigtigt giver mening at forsøge at besvare i en kommentar til en artikel i Information. Og det ved du også godt!

Jeg kan anbefale dig at læse følgende bøger, hvis du ikke allerede har gjort det:

Søren Kjørup: "Kunstens filosofi - en indføring i æstetik", Niels Thomassen: "Kærlighed til kunst" og Morten Kyndrup: "Den æstetiske relation. Sanseoplevelsen mellem kunst, videnskab og filosofi.

Til de mere avancerede kan anbefales Juliane Rebentisch: "Samtidskunstens teorier. En indføring", Terry Smith: "What is Contemporary Art" og Peter Osborne: "Anywhere or Not at All. Philosophy of Contemporary Art".