Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

I Line Finderup Jensens VR-verden er jeg ’body double’ for den indlagte

Line Finderup Jensens første soloudstilling på Overgaden rekonstruerer erindringen om tiden som psykiatrisk patient i et digitalt formsprog, der kan bære både det kritiske, absurde og rørende
Line Finderup Jensens første soloudstilling i Danmark ’Ingen udgang før gennemgang’ rekonstruerer hendes tid som psykiatrisk patient.

Line Finderup Jensens første soloudstilling i Danmark ’Ingen udgang før gennemgang’ rekonstruerer hendes tid som psykiatrisk patient.

Mikkel Kaldal

Kultur
13. april 2022

Jeg står i Line Finderup Jensens (f. 1991) totalinstallation Ingen udgang før gennemgang på Overgaden. Et af rummene ligner et venteværelse. Fadt gule vægge, pseudofotokunst med havudsigtsmotiv, gulvplanter. Et rum, der ikke må stresse mig med sin personlighed.

Jeg tager et headset på og griber om de to controllere, der ligger på et bord. Straks transporteres jeg ind i VR-værket Afsnit: 801. Forinden har jeg læst, at værket er en genkaldelse af den psykiatriske afdeling, Line Finderup Jensen som ung var indlagt på. Hakkende bevæger jeg mig rundt i et tørt udseende rum, meget lig det fysiske rum, jeg før stod i. Brunlige sofaer, kortspil på sofabordet, de samme generiske billeder på væggene. Jeg samler langsomt ting op fra borde, går ind i et køkken, kigger på en opslagstavle, forsøger at orientere mig. Jeg kigger ned: Mine arme er tatoverede, jeg har ikke mine egne sko på. Hvem er jeg? Jeg gætter på, at jeg nok er kunstneren selv – eller, snarere, at jeg er filtret ind i kunstnerens avatarkrop og med på en erindringsrejse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her