Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Mozarts heroiske tragedie forvandlet til highlights på samlebånd

Det var sindsoprivende at møde den 14-årige Mozart i Det Kongelige Teater. Hans ’Mitridate’ er en drøm af en opera, opfyldt af de dybeste emotioner. Produktionen udmærker sig lykkeligvis ved bemærkelsesværdige sangere, hvorimod iscenesættelsen blev martret af et kryptisk koncept i slowmotion
Der var bemærkelsesværdige præstationer fra flere sangere i Den Kongelige Operas opsætning af ’Mitridate’.

Der var bemærkelsesværdige præstationer fra flere sangere i Den Kongelige Operas opsætning af ’Mitridate’.

Miklos Szabo/Det Kongelige Teater

Kultur
12. april 2022

Den Kongelige Operas opsætning af den purunge Mozarts Mitridate fra 1770 går ganske dybt i sine indgreb. Den tyske instruktør Ralf Pleger har tillempet den heroiske tragedie med en original spilletid på over tre timer ved at reducere den med en tredjedel. Førsteprioritet er klart lagt på det visuelle, som teksten og musikken mere eller mindre må underordne sig. Det er en opera seria (højstemt opera) med en roligt fremadskridende handlingsgang, som Pleger og hans hold har grundigt omfortolket. Alt bevægede sig konsekvent i en efterhånden ganske træls slowmotion, og dette stod i overvældende kontrast til musikkens lidenskabelighed, sanselighed og virtuositet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her