Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

Teaterdrømme om at få lov at være sig selv, når man bliver stor

Aprilfestival 2022 i Esbjerg bød på teater for både små børn og teenagere. Teater om identitet. Og teater om, at man gerne vil løbe væk – og allerhelst bare vil være som de andre. Anne Middelboe Christensen har været til festival i børnehøjde
Heltedyrkelsen stortrives sammen med humoren i Alex Byrnes iscenesættelse af ’Kontiki – 101 dag tilbage’ om den opdagelsesrejsende Thor Heyerdal på en (improviseret) tømmerflåde i Claus Helbos opfindersjove scenografi for Teater O.

Heltedyrkelsen stortrives sammen med humoren i Alex Byrnes iscenesættelse af ’Kontiki – 101 dag tilbage’ om den opdagelsesrejsende Thor Heyerdal på en (improviseret) tømmerflåde i Claus Helbos opfindersjove scenografi for Teater O.

PR Foto

Kultur
8. april 2022

Hvem er jeg? Hvorfor føler jeg mig tit lidt for vild? Hvad nu hvis jeg kunne rejse væk fra det hele? Eller hvordan kan jeg passe ind sammen med de andre? 

Det er spørgsmål, som fylder meget i børneteatret lige nu. I hvert fald at dømme efter de forestillinger, som jeg var heldig at opleve under Aprilfestival 2022, der blev afholdt sidste uge i Esbjerg. Her blev 153 forskellige, professionelle teaterforestillinger spillet gratis. Festivalen og dens arrangør Teatercentrum var tilbage i sin gode gamle form efter sidste års coronabenspænd i Holbæk. Og stemningen var fin i den bidende kolde forårssol, selv om flere børneteatre har problemer med at sælge forestillinger, nu hvor coronaen reelt har slugt et eller to års salg til institutioner, skoler, teatre, biblioteker og teaterforeninger. 

Kunstnerisk set fyldte coronaen dog ingenting. Jeg så ikke en eneste forestilling om at være syg eller isoleret. Men jeg så adskillige forestillinger om at holde godt fast i fællesskabet – og om at gøre alt for ikke at miste sin plads i gruppen. Det fylder tydeligvis meget lige nu.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her