CANNES Efter de mange endog meget positive anmeldelser, som Ali Abbasis nye film, Holy Spider, har fået her i Cannes, spekuleres der i, om årets filmfestival har fundet sin guldpalmevinder. Det er det på alle måder alt for tidligt at spå om, men der er ingen tvivl om, at den dansk-iranske filmskabers værk, hans første siden den opsigtsvækkende troldefabel Grænse, er den hidtil bedste og stærkeste konkurrencefilm, som endnu er blevet vist i år.
På overfladen ligner Holy Spider muligvis endnu en thriller om en dedikeret journalists ikke ufarlige jagt på en seriemorder, men i virkeligheden er den også en vigtig film om et samfund, det iranske, hvor kvinder ikke regnes for ret meget, og hvor religiøs fanatisme for mange er en dyd.
Abbasi, der bor i Danmark og har optaget filmen i Jordan, gør sig nok ikke ligefrem populær i sit fødeland med det systemkritiske værk, der tilmed byder på et blottet kvindebryst og et par sexscener, som den iranske statscensur under ingen omstændigheder ville kunne acceptere.
Der er ingen tvivl om, at det vigtigste ved filmen er, at den er dansk. Ellers havde næppe nogen dansker hørt om den.
Abbasi bor i Danmarkl. Hans navn er vel ikke specielt dansk, men alle ved, at når man bor i Danmark, er man dansker, ikke sandt?
Især hvis man kan vinde en pris. Hvis man ikke kan vinde priser og bor i Danmark, er man ikke dansk.
Held og lykke til Ali med at vinde sin pris og blive dansker for alvor.