Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Journalist og RokokoPost-skribent undersøger i ny bog, hvordan dyrkelsen af moderskabet er opstået

Ny bog afmytologiserer moderskabet. Bogens store styrke er Marta Sørensens egen ambivalens i moderrollen og hendes kritiske behandling af egne overbevisninger
Marta Sørensen er i konstant diskussion med sig selv i ’Høne, løve, ravn’, og hun griber fat i historien for at forstå, hvorfor morens opførsel bliver anset som så vigtig.

Marta Sørensen er i konstant diskussion med sig selv i ’Høne, løve, ravn’, og hun griber fat i historien for at forstå, hvorfor morens opførsel bliver anset som så vigtig.

Ida Munch

Kultur
6. maj 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Marta Sørensen er mangeårig satireskribent for RokokoPosten. Det er også i den ånd, hun slår tonen an i sin populærvidenskabelige bog om moderskabet, som hun dedikerer til sønnen »Rufus, det objektivt set sødeste barn i verden«.

Som læser fornemmer man hurtigt, at Marta Sørensen selvironisk har skøjtet gennem livets potentielle nederlag ved at forvandle dem til underholdende anekdoter. Og at hun har opfattet sig selv som usentimental, rationel og hårdfør og som modsætning til det følelsesstyrede.

Men i begyndelsen af 30’erne føder Marta Sørensen en søn, og så har vi balladen. Marta Sørensen får et chok over, at hun føler et stærkt behov for at blive anerkendt som »moderskabets 12-talspige« og lader sig slå følelsesmæssigt ud over ammevanskeligheder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her