Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Louise Alenius provokerer næppe mange med sin opera ’Manualen’

’Manualen’ står ryg mod ryg med Weill og Brechts ’De Syv Dødssynder’ i Den Kongelige Opera. Louise Alenius’ nye opera om det lidende menneske, som skal dø, har skabt en enorm forhåndsinteresse. Men den blev kunstnerisk fordunklet af ’De Syv Dødssynder’ med Oh Lands sang, præsens og kropslighed
’Manualen’ foregår inde i den døende og skildrer den langsomme fysiologiske dødsproces.

’Manualen’ foregår inde i den døende og skildrer den langsomme fysiologiske dødsproces.

Camilla Winther/ Det Kongelige Teater

Kultur
19. maj 2022

Der har sjældent været så megen medieopmærksomhed før en dansk operapremiere end i tilfældet Manualen. Den selvlærte komponist Louise Alenius går sine egne veje med usædvanlige locations for sine værker. Med incestoperaen Silent Zone, hvor publikum bevægede sig rundt omkring forbrydelsens åsted. Med korværket Rite of Nothing, der udspillede sig i cisternerne i Søndermarken. Med messen Prerequiem om døende på et hospice oplevet udefra. Og nu Manualen, der foregår inde i den døende og skildrer den langsomme fysiologiske dødsproces. Alenius vil gerne røre ved tabuet og gør det angiveligt for at hjælpe med en bevidstgørelse af dets fortrængninger. Og rigtigt er det, at den nære død er uvelkommen, skræmmende og ubegribelig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jan Damskier

@valdemar lønsted: Siden hvornår har kapitalismen været slem? Slem som et lille, uartigt barn?