Der har sjældent været så megen medieopmærksomhed før en dansk operapremiere end i tilfældet Manualen. Den selvlærte komponist Louise Alenius går sine egne veje med usædvanlige locations for sine værker. Med incestoperaen Silent Zone, hvor publikum bevægede sig rundt omkring forbrydelsens åsted. Med korværket Rite of Nothing, der udspillede sig i cisternerne i Søndermarken. Med messen Prerequiem om døende på et hospice oplevet udefra. Og nu Manualen, der foregår inde i den døende og skildrer den langsomme fysiologiske dødsproces. Alenius vil gerne røre ved tabuet og gør det angiveligt for at hjælpe med en bevidstgørelse af dets fortrængninger. Og rigtigt er det, at den nære død er uvelkommen, skræmmende og ubegribelig.
Anmeldelse
Læsetid: 5 min.
Louise Alenius provokerer næppe mange med sin opera ’Manualen’
’Manualen’ står ryg mod ryg med Weill og Brechts ’De Syv Dødssynder’ i Den Kongelige Opera. Louise Alenius’ nye opera om det lidende menneske, som skal dø, har skabt en enorm forhåndsinteresse. Men den blev kunstnerisk fordunklet af ’De Syv Dødssynder’ med Oh Lands sang, præsens og kropslighed

Kultur
19. maj 2022
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »
@valdemar lønsted: Siden hvornår har kapitalismen været slem? Slem som et lille, uartigt barn?