Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

En ring af blid klaverboksning og rundtossede tangenter

Informations musikanmelder Louise Rosengreen er taget på rundgang hos fire pianomænd, hvis tangentkunst favner både jazzede, neoklassiske, folkemusiske og mere avantgardistiske toner
Pianist Nicolai Kornerup er debuteret som pianomand i egen ret og navn som solist med albummet ’Cirkles’, der er en række milde, melodiske, melankolske klaverkompositioner.

Pianist Nicolai Kornerup er debuteret som pianomand i egen ret og navn som solist med albummet ’Cirkles’, der er en række milde, melodiske, melankolske klaverkompositioner.

Emilia Therese

Kultur
3. juni 2022

»Stille blues i mol og maj
Pianomand kan du høre mig?
Hvordan står det til i de dødes land?Det ved du nu/ Pianomand.«

Sådan lyder første vers af Kim Larsens »Pianomand« fra den lumregakkede, klovnegale musical Kielgasten, som jeg altid har oplevet som en af nationalskjaldens bedste udgivelser. Måske fordi jeg, da den udkom som album i 1989, var for lille til at forstå de platte, seksuelle undertoner, det med tiden tyndslidte kassette- og vhs-bånd også inkluderede.

Særligt én figur fra Kielgasten står klart i min hukommelse: Pianomand, der i skikkelse af skuespiller Ann Hjort frembringer musik ved at spille tangentløst ud i luften, mens melodierne dundrer frem fra et ubestemmeligt højere sted. Pianomanden bliver dermed personificeringen af, hvordan en dedikeret pianist kan være så knyttet til sit instrument, at de to går i ét.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Frank Østergaard

Det er en oplevelse at gå af hvert spor, anmelderen lægger ud foran os!