Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Sara Stridsberg har skrevet foruroligende og vildt betagende noveller om vores moderne verden

Novellerne i Sara Stridsbergs ’Hunter i Huskvarna’ er flaskepost fra hvalens bug om længsler, død og verdens undergang
Sara Stridsbergs sprog er glasklart, varieret, poetisk, og indimellem har det en sanselighed, som er både træffende og foruroligende.

Sara Stridsbergs sprog er glasklart, varieret, poetisk, og indimellem har det en sanselighed, som er både træffende og foruroligende.

Duygu Getiren/TT/Ritzau Scanpix

Kultur
6. maj 2022

I novellen »Hvalerne« fortæller en datter, hvordan hendes mor som barn aflagde et besøg i det indre af en hval. Hvalen blev som mange andre døde hvaler på den tid fragtet fra by til by på ladet af en lastbil, stinkende halvt af råddenskab, halvt af formalin. Da moren trådte ind i hvalens bug, som var oplyst af lygter og spændt ud af wirer og pæle, var det, som om »et væsen« inde i hende »var vågnet til live og langsomt begyndt at røre på sig«.

Hvad det er, der vågner og rører på sig i den unge pige, får vi ikke at vide. Ud over at det er en stærk kraft, som får hende til straks at ville opleve det mystiske væsen én gang til, og en kraft, som gør hendes længsel efter at undslippe byen endnu større.

Resten kommer i spredt orden og i spring. Og som småstykker fra en større historie.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her