Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Spansk flæsedans og guld for alle pengene hos Den Kongelige Ballet

Nikolaj Hübbes nye opsætning af ’Don Quixote’ byder på stærke dansere med teknisk overskud hos Den Kongelige Ballet. Og en ny smuk scenografi med symbolsk, rødglødende måne
Steffen Aarfings nye scenografi til balletten ’Don Quixote’ hos Den Kongelige Ballet er blevet forrygende flot – med en blodrød måne som sensuel symbolik.

Steffen Aarfings nye scenografi til balletten ’Don Quixote’ hos Den Kongelige Ballet er blevet forrygende flot – med en blodrød måne som sensuel symbolik.

Costin Radu

Kultur
12. maj 2022

Don Quixote er en festlig ballet. Den handler godt nok ikke synderligt meget om ridderen Don Quixote og hans væbner, Sancho Panza, fra romanen af Cervantes. I balletten er de to figurer egentlig bare en undskyldning for en masse ekvilibristisk dans med kastagnetter – rundt om det unge, forelskede par Kitri og Basil.

I denne Don Quixote kaster Den Kongelige Ballet sig ud i blæret dans med alverdens tekniske tricks og imponerende delikatesser. Her er vilde løft med en arm og vanvittigt svære piruetter – og alt ender lykkeligt. I visse opsætninger er der indlagt nogle psykologiske tolkninger i mødet mellem Don Quixote og Kitri, fordi den gamle ridder af den bedrøvelige skikkelse i virkeligheden ikke ser hende som Kitri, men som en drømmekvinde i sin fantasi. Den slags nuancer har Nikolaj Hübbe dog fravalgt i sin nye opsætning med koreografi inspireret af Marius Petipas overleverede trin fra 1869. For selv om det kun er seks år siden, han opsatte Don Quixote, har han nu skabt en ny, overdådig opsætning med ny scenografi og over 200 nye kostumer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her