The Smile er på én gang en kærlighedserklæring til musikkens kraft og et ætsende angreb på en giftig kulturbranche

En trio, der tæller Radioheads væsentligste kunstneriske akse samt trommeslageren i et af nyere tids mest hypede engelske jazzensembler, sætter uundgåeligt forventningerne højt. Roskilde Festival-aktuelle The Smile skuffer dog på ingen måde på deres fremragende debutalbum
»A Light For Attracting Attention er et album, der balancerer mellem det ambitiøst velproducerede og det sonisk fabulerende. Og vel kan man høre, at vi er i Radioheadland, men The Smile er alligevel en anden størrelse med numre, der har en til tider næsten jamagtig karakter og en decideret groovy fornemmelse,« skriver Rasmus Steffensen i sin anmeldelse.

Alex Lake/@TWOSHORTDAYS

24. maj 2022

Selv om Radiohead i deres tidlige år lagde sig nogenlunde i 90’ernes strøm af indiebands med hang til støjguitarer og lyrisk weltschmerz, har det meste af deres karriere gået med i en eller anden grad at dekonstruere enhver fastlåst idé om rockbandet som institution, samtidig med at de på forunderlig vis alligevel har fastholdt en bandidentitet.

Der er dog blevet langt mellem regulære studiealbum og turneer, men til gengæld har man kunnet nyde bandets medlemmer udfolde deres individuelle talenter i en lang række projekter. Noget som hos andre bands kunne tolkes som knirken i fundamentet, men som i Radioheads åbne laboratorie, der tilskynder udvikling og kunstnerisk metamorfose, virker helt naturligt.