Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

En »digital sump« er ikke længere en computervirus, men et fuldstændig magnetisk kunstværk

Kunstneren Jakob Kudsk Steensen har omdannet Aros til en digital sump. Det er lige så mærkeligt og vidunderligt, som det lyder
Udstillingen ’Berl Berl’ af Jakob Kudsk Steensen på Aros.

Udstillingen ’Berl Berl’ af Jakob Kudsk Steensen på Aros.

David Stjernholm

Kultur
27. juni 2022

Man er altid lidt skeptisk, når man hører, at en kunstinstitution er blevet omdannet til en wokrestaurant, et badeland eller – som i den danske kunstner Jakob Kudsk Steensens (født 1987) udstilling Berl-Berl på Aros i Aarhus– et sumpområde.

Kan det nu virkelig lade sig gøre? Bliver det ikke bare en sørgelig kopi af noget, man kunne finde i baghaven, til fuld entrépris? Hvis man ville i Lalandia, kunne man så ikke bare … tage derhen?

Jakob Kudsk Steensen har taget skepsissen på forskud. Han får noget, der burde være naturligt – en mose – til at se unaturligt ud ved at omskabe det til et computerspilsunivers. Han mimer ikke virkeligheden, men gør heller ikke sumpen smuk på nogen klassisk, naturromantisk måde. Her er ingen sommerfugle og stråler af sol, men smat, mug og rødder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her