Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

Jeannette Ehlers’ rå og sorgfulde kunst fortæller os om kolonitidens hjemsøgelser dengang og nu

På Kunsthal Charlottenborg arbejder den dansk-caribiske kunstner Jeannette Ehlers i sin nye soloudstilling med oversete fortællinger fra den sorte diaspora. Helingen findes – hvis vi kan holde til, at den også rummer et mørke

Soloudstillingen ’Archives in the Tongue: A Litany of Freedoms’ viser Jeannette Ehlers’ utrolig brede repertoire. Den samler stilsikkert tråde fra hele hendes oeuvre og synes overbevisende kurateret i sin markante enkelhed.

David Stjernholm

Kultur
17. juni 2022

Det er nye tider på den danske kunstscene. På Kunsthal Charlottenborg kan man lige nu se to større udstillinger, der begge, med udgangspunkt i kunstnernes årelange praksisser, beskæftiger sig med de ødelæggende spor efter den globale kolonialisme. Dels den USA-baserede kunstgruppe New Red Orders fremragende One of by Land, Two if by Sea, et overflødighedshorn af danske og internationale kunstnere, der arbejder med dekoloniale tematikker. Og dels omdrejningspunktet for denne anmeldelse, den dansk-caribiske kunstner Jeannette Ehlers ambitiøse og suggestive soloudstilling Archives in the Tongue: A Litany of Freedoms. Jeg tør ikke tro, at en kunstinstitution ville have satset på begge udstillinger for bare fem år siden – før Black Lives Matter-protesterne, før en til stadighed mere global samtale om racisme og før en spirende skandinavisk bevidstgørelse om kolonitidens fortrængte overgreb. Men se nu, se nu.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her