Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Kunstudstillinger går i kælderen for at finde rum til at udforske uhyggen

Rolf Nowotny har skabt et spøgelseshus under en kunstig sø i Ørestaden, og Julie Stavad og Eliyah Mesayer vækker ånderne til live i en hengemt kælder på Frederiksberg. Samtidskunsten er lige til at få mareridt af for tiden

På OK Corral, der ligger i en baggård under et supermarked, udstiller kunstnerne Eliyah Mesayer og Julie Stavad installationen ’The King and The Jinn’. Her hænger sorte bomuldsskjorter til tørre.

Christian Marx

Kultur
4. juni 2022

Parkeringskælderen: Det sted, du virkelig ikke skal gå hen, hvis du gerne vil overleve i en gyserfilm. Men samtidig et sted, du virkelig skal gå hen, hvis du vil se god kunst for tiden.

Hos Simian, et visionært og kunstnerdrevet udstillingssted i det ellers sjæleforladte Ørestaden, er der liv i undergrunden. Her viser den danske kunstner Rolf Nowotny (født 1978) en totalinstallation, der ligner en omgang svensk skærgårdsidyl kørt igennem kødhakkeren.

Nowotny er kendt for at skabe eventyrlige scener, der hurtigt bliver groteske. Han minder ikke så lidt om Venedigbiennale-aktuelle Uffe Isolotto, der også gør sig i den virkelighedstro uhygge – men Nowotny skruer lige en tak op for det udpenslede klamme og beskidte, som han for eksempel gjorde, da han sidste år forvandlede Ebeltoft Kunsthal til en forbandet almuestue. Rødhætte ville i Nowotnys univers vælge at tage bo i ulvens rådnende vom.

Udstillingen på Simian tager udgangspunkt i et biedermeiersk, hjemligt sceneri, men vender alt om, så idyllen som et hjælpeløst insekt ligger på ryggen og spræller.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her