Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Ny og fremragende gyserfilm rummer folkeeventyrets gru, brutalitet og opbyggelighed

Scott Derrickson fortæller i den vellykkede gyserfilm ’The Black Phone’ en uhyggelig og medrivende historie om børn, der bliver gjort fortræd og forsøger at hjælpe hinanden
Der er et stærkt følelsesmæssigt og psykologisk bånd mellem 13-årige Finney (Mason Thames) og lillesøster Gwen (Madeleine McGraw) i Scott Derricksons nye gyserfilm, ’The Black Phone’. Foto: UIP

Der er et stærkt følelsesmæssigt og psykologisk bånd mellem 13-årige Finney (Mason Thames) og lillesøster Gwen (Madeleine McGraw) i Scott Derricksons nye gyserfilm, ’The Black Phone’. Foto: UIP

Kultur
23. juni 2022

Jeg fik et chok første gang, den sorte vægtelefon ringede. Det var uventet og burde slet ikke kunne lade sig gøre, idet telefonen ikke er sluttet til. Det var ikke eneste gang, at telefonen ringede, og ligesom 13-årige Finney, der var fanget i kælderen og sov på en madras lige ved siden af telefonen, begyndte jeg lidt at frygte, når den ringede. Ikke mindst på grund af det, der var i den anden ende af røret.

Den sorte telefon, som også har givet Scott Derricksons nye, fremragende film, The Black Phone, sin titel, hænger på væggen i en kidnapper og børnemorders kælder. Morderen (Ethan Hawke), der gemmer sig bag forskellige uhyggelige djævlemasker, lokker sine ofre til sig, bedøver dem og spærrer dem inde i sin kælder, hvor han manipulerer og ’leger’ med dem.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her