Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Sorø Kunstmuseum vil »tilbage til rødderne« – men glemmer at tjekke sit eget natursyn

En udstillingstrilogi på Sorø Kunstmuseum vil have naturen i tale. Anden del med titlen ’Tilbage til rødderne’ byder på et par gode værker og en hel masse brunt miskmask, der ikke gør noget godt hverken for menneske, natur eller kunst
Anna Bak står med en række værker fra en måneds isolationsophold i den svenske ødemark for et af de gode bidrag til udstillingen ’Tilbage til rødderne på Sorø Kunstmuseum.

Anna Bak står med en række værker fra en måneds isolationsophold i den svenske ødemark for et af de gode bidrag til udstillingen ’Tilbage til rødderne på Sorø Kunstmuseum.

Pressefoto

Kultur
8. juni 2022

Tusindben. Jeg har et svagt minde om, at jeg som lille, før jeg lærte at tælle til så højt et tal, kiggede på insektet og så min forundring manifesteret: Var al den kriblen virkelig det store, trenullede tusind?

Men ordet lyver jo.

Det har den danske kunstnerduo Lisbeth Bank og Pernille Bøggild lavet om på i et temmelig makabert værk. De har pillet ettusinde ben af forskellige insekter fra overleverede insektkasser og med knappenåle stukket dem ind i en betonsokkel i et kvadratisk mønster. Som en anden Frankensteins skabning er de 1.000 tynde, tørre ben på rad og række ikke spor levedygtige. De vidner snarere om menneskets afsindige trang til at katalogisere og definere til ingens verden nytte.

Værket indgår i udstillingen Tilbage til rødderne på Sorø Kunstmuseum, anden del af en udstillingstrilogi under overtitlen Naturen taler. Museet vil ad tre omgange give mikrofonen til naturen, og denne sommer undersøger man, »om man gennem værker af aktuelle samtidskunstnere kan etablere en form for kommunikationsbro mellem natur og menneske«, som der står i den indledende vægtekst.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her