Læsetid: 8 min.

Heiberg kigger på farver i Nansensgade. Biler. Fugle. Hud. Og neglelakker bruger han en del tid på

Verden vil forekomme mindre kedelig, når du har læst genudgivelsen af Kasper Heibergs ’Den europæiske palet’ om farver fra 1975
Bilerne spiller en særlig rolle i Heibergs analyser af paletter, og det lader til, at der trods alt var lidt mere spræl over farverne hos bilforhandlerne i 1970’erne.

Ritzau Scanpix

23. juli 2022

Kasper Heibergs (1928-1984) ikoniske kunstnerbog Den europæiske palet har formået at ændre mit blik på verden: eller rettere, jeg har fået øjnene op for noget, jeg aldrig før har lagt mærke til på den måde. Det handler om, hvordan farvetonerne på alt fra bilerne i gaden til husmurene, neglelakker og pornografi arrangerer sig i hver sin symbolske palet.

Den europæiske palet udkom oprindeligt i 1975 i 638 unikke eksemplarer. Siden har bogen været et samlerobjekt, der kun findes i tolv tilgængelige eksemplarer på biblioteker. Allerede i sin samtid blev bogen noget af et kultfænomen.

Nu har forlaget Strandberg Publishing valgt at genudgive bogen, nødvendigvis uden de unikke kunstneriske dimensioner, der var del af den originale, men som faksimile af én oprindelig udgave, nemlig Heibergs eget eksemplar. Det vil sige, at bogen er fuldstændig lig den originale i skrifttegn og billedmateriale, og derudover er der nu indlagt en folder med to nye og gode tekster af henholdsvis litterat Lilian Munk Rösing og kunsthistoriker Kira Kofoed, der også er forfatter til en biografi om Heiberg.

Søren Kristensen

Sjovt foto. Jeg havde i halvfjerdserne en VW boble med samme beige farve som den på billedet. Men jeg syntes den var for kedelig, så jeg malede den om til samme grønne farve som "rugbrødet", ligeledes på billedet. Hvilket får mig til at tænke, at der måske ikke var ret mange andre farver at vælge imellem i halvfjerdserne? Bortset fra det, så ærgrer det mig stadig, at jeg ikke bare beholdt originalfarven, som også folkevognen har på Beatles-albummet Abby Road - og som derfor må betegnes som absolut classic - no matter politics.

lene og kurt pedersen

Fin artikel - derfor beklageligt og ærgerligt at I kalder den ene initiativtager til dette genoptryk for Kira Skov. Hun hedder Kira Kofoed!
Især når der nederst henvises til en biografi om Heiberg - "Verden som maleri" - som er forfattet af netop Kira Kofoed.