Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Lidt for høj nuttethedsfaktor på samtidskunsten i Kunsthal Aarhus

I Kunsthal Aarhus kan man hen over sommeren se udstillinger af de internationale kunststjerner Shitamichi Motoyukis og Manon de Boers. Udstillingerne dvæler ved teenageres kvababbelser, og det bliver lige yndigt nok
I de konceptbårne og teenagefokuserede værker af den hollandsk-belgiske kunstner Manon de Boer er teenagerne eftertænksomme og gådefulde. Men udstillingen har svært ved at finde balancen mellem ømhed og dræbende kedsommelighed.

I de konceptbårne og teenagefokuserede værker af den hollandsk-belgiske kunstner Manon de Boer er teenagerne eftertænksomme og gådefulde. Men udstillingen har svært ved at finde balancen mellem ømhed og dræbende kedsommelighed.

Manon de Boer & Jan Mot

Kultur
6. juli 2022

At elske eller ikke at elske demonstrativt poetiske (læs: langsomme) kunstfilm med mennesker, der er hensunket i egne tanker. At holde af omsorgen i eller dødkede sig foran konceptfotografier af dagens opvask. Det er spørgsmålene for kunstanmelderen.

I Kunsthal Aarhus, den jyske hovedstads centrum for samtidskunst, kan man lige nu opleve to udstillinger med internationale navne – japanske Shitamichi Motoyukis (f. 1978) A Ship Went Up That Hill og hollandsk-belgiske Manon de Boers (f. 1966) Down Time – der begge behandler hverdags- og teenageliv med poesi, introspektion og en måske lige rigeligt poleret æstetik.

For hvorfor skal fotografier af tekander nu tillægges noget særligt eksistentielt potentiale? Hvorfor skal vi se timelange videoværker, der viser mennesker, der keder sig? Jamen, det kan der være en masse gode grunde til. Eller ikke.

Søde grænser

Kunsthal Aarhus har hyret sydkoreanske Haeju Kim ind som gæstekurator, og hun har et vildt CV bag sig som leder af Sydkoreas fremmeste samtidskunstcenter og som chefkurator for Busanbiennalen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her