Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Tungetegninger og ’golden showers’ er lige netop den fritflydende kunst, sommerhjertet længes efter

På J.F. Willumsens Museum trækker samtidskunsten koryfæet ud af sin komfortzone. Udstillingen MAMA MIA er en poppet affære på bedst tænkelige måde: Her er store armbevægelser og lige så store følelser
Den høje dragqueen i pink optræder med en ærefrygtindgydende attitude i videoværket ’Faz que vai’ fra 2015 af de to brasilianske kunstnere Bárbara Wagner og Benjamin de Burca.

Den høje dragqueen i pink optræder med en ærefrygtindgydende attitude i videoværket ’Faz que vai’ fra 2015 af de to brasilianske kunstnere Bárbara Wagner og Benjamin de Burca.

J.F. Willumsens Museum

Kultur
19. juli 2022

Mestrene skal detroniseres, men det behøver altså ikke være med guillotine og slagord. Det kan sagtens ske med pailletter, dans og omsorg.

Nogenlunde sådan lyder opskriften på den skønne udstilling, som kunstner, kurator og kritiker Stense Andrea Lind-Valdan (f. 1985) har skabt på Willumsens Museum i Frederikssund.

Den store danske maler J.F. Willumsen, der levede fra 1863 til 1958, er kendt for sine badende børn, der er fanget midt i kraftfulde havudspring, og for sin majestætiske bjergbestigerske i svulmende pastelfarver. Han var vitalismens store mester – kunstretningen fra starten af 1900-tallet, der dyrkede det sunde legeme i den sunde krop. I bagklogskabens lys havde det der med hvide overmennesker imidlertid et smånazistisk præg. 

Men Stense Andrea Lind-Valdan smider ikke den vitale krop ud, hun giver den blot et andet udtryk. 

I udstillingen MAMA MIA – som i Abba-hittet – er man på samme tid i hammam og på diskotek, blandt grædekoner og til halbal. Her får man kropsglæde og -udfoldelse med dans, pop og tårer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her