Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

’Det andet sværd’ er Peter Handke, når han er bedst og værst

I den østrigske nobelprismodtagers seneste bog på dansk går fortælleren på hævntogt i de parisiske forstæder
Peter Handke er en forfatter, der ikke minder om nogen anden, og Det andet sværd er ligeledes en bog, der ikke minder om noget andet, der bliver skrevet.

Peter Handke er en forfatter, der ikke minder om nogen anden, og Det andet sværd er ligeledes en bog, der ikke minder om noget andet, der bliver skrevet.

Oliver Bunic/Ritzau Scanpix

Kultur
12. august 2022

Læsere af Peter Handkes seneste roman på dansk skal helt frem til bogens næstsidste side, hvis de ønsker at vide, hvad titlens »andet sværd« dækker over.

På det tidspunkt i fortællingen er vores hovedperson, der som så ofte i Peter Handkes bøger umiskendeligt ligner forfatteren selv, flakket omkring på må og få i forstæderne nordvest for Paris.

Hvad der er startet som et hævntogt mod en journalist, der i en artikel har vanæret fortællerens »salige og hellige mor«, har så småt udviklet sig til en etnografi over egnens beboere, historie og ikke mindst fortællerens egen nøje registrering af det forstadsliv, der omgiver ham.

Handling i traditionel forstand er der således ikke meget af, og så alligevel. Fortælleren går rundt og observerer på vanlig Handke-vis, hvad der foregår i og omkring ham: Barsamtaler gengives med vingesus som i et homerisk epos, røgfanerne fra en barbecuegrill skildres med indlevelse, og det hele følger generelt den særprægede logik, der i de seneste årtier har kendetegnet den østrigske forfatters altid egenartede bøger.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her