Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Dyster Schubert og suveræn Rakhmaninov i Tivolis koncertsal

Bergen Filharmonikerne viste internationalt format, da de tog fat på Rakhmaninovs ’Symfoniske danse’, mens den engelske baryton Christopher Maltman havde sin force i Schuberts højspændte sange. Begge koncerter led af mangel på den publikumsopbakning, man må kunne forvente i en europæisk hovedstad
Den engelske stjernebaryton Christopher Maltman har været en synlig operasanger i det seneste årti.

Den engelske stjernebaryton Christopher Maltman har været en synlig operasanger i det seneste årti.

Chris Singer

Kultur
23. august 2022

Tivolis klassiske musikfestival gik i august ind i en intens fase med et imponerende opbud af unge og etablerede kunstnernavne. Denne anmeldelse gælder en liedaften med den engelske stjernebaryton Christopher Maltman i Glassalen og et gæstespil med Bergen Filharmonikere i den store koncertsal.

Maltman blev akkompagneret af sin hustru, franske Audrey Saint-Gil, som også er dirigent. Hun ledte en glimrende opførelse af Verdis Requiem i Tivoli i juni, anmeldt her i avisen. Maltman har været mest synlig som operasanger i det seneste årti, liedsang i mindre grad, dog har han udgivet album med Schumann, Brahms, Debussy og engelske sange. I Tivoli var det Franz Schubert, fire enkeltstående lieder og de 14 lieder i Schwanengesang, en samling udgivet et halvt år efter Schuberts død. Man kan roligt sige, at programmet formidlede dysterhed og smerte, ambitiøst i fortolkningsmæssig forstand og unægtelig i stærk kontrast til det støjende forlystelsesliv, der udfoldede sig uden for.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her