Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Ed Sheerans tredje koncert i København føltes ligesom at være på festival

Britiske Ed Sheeran er et af tidens helt store popfænomener. Over fire dage gav han fire udsolgte koncerter i Øresundsparken i København. Det manifesterede hans folkelige styrke
Britiske Ed Sheeran er et af tidens helt store popfænomener. Over fire dage gav han fire udsolgte koncerter i Øresundsparken i København. Det manifesterede hans folkelige styrke

Ritzau/Scanpix

Kultur
8. august 2022

Koncerten med Ed Sheeran foregår flere kilometer fra min altan på Amagerbro – men de seneste aftener har jeg tydeligt kunnet høre den britiske popstjerne spille. Det har næsten virket som en slags sirene, der modsat vanen har opfordret landets borgere til at gå udenfor, og åbne døre og vinduer, så vi kunne nyde musikken.

Og det er passende nok, at koncerten kan høres vidt og bredt. For Ed Sheeran er i fuld gang med at slå en Danmarksrekord. Hans koncertrække – fire versioner af samme koncert, fire udsolgte aftener i træk, for samlet set 152.000 publikummer (for slet ikke at tale om de, der har taget plads på bakker og hustage lige uden for koncertområdet) er nemlig blevet udråbt til danmarkshistoriens største musikbegivenhed.

Ed Sheeran-festival

Ed Sheerans firedages koncertrække samler flere mennesker, end der normalt deltager på Roskilde Festival. Egentlig føles det også mere som en festival end som en enkelt koncert. Der er tribuner, tilskuerpladser, fotograv og lange gåafstande.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Søren Kristensen

Apropos Sherry.
Sidste år gik jeg på indkøb i Irma, for købe en flaske sherry - efter at have set et mad-program med Rick Stein, hvor han anbefaler at spicer sovsen lidt op, med et sydeuropæisk klassisk trick - man kan fra tid til anden også høre Brdr. Price og Nigella Lawson lovprise netop sherry, som helt naturlig ingrediens i det oplyste køkken. Derfor kom det lidt bag på mig, at en ellers velassorteret butik som Irma, der plejer at dyrke den gode smag, ikke var leveringsdygtig i en, for det oplyste køkken, så essentiel en vare. Men ok, tiderne skifter og måske er det uretfærdigt at skose de ny generationer for, at de ikke dyrker de kvaliteter vi andre er vokset op med.
Et andet eksempel. Forleden, kommer jeg ind ISO, som omsider har succes igen under navnet MENY, hvor jeg går til kassen med et stort flot blomkålshoved. Den unge ekspedient, som forekommer at være fuldstændig etnisk dansk og taler et perfekt københavnsk, tager fat grøntsagen og forsøger at finde et matchende billede på sine kort over varer, som ikke lige er prismærket, uden held. Så siger jeg til hende at der stod på montren at det koster 22 kr. Hvorefter hun kigger en anelse forlegent på mig. - Ja, men hvad hedder sådan ét?
- Det hedder blomkål, siger jeg.

Jeg tænker det hænger sammen med at de unge af i dag er lidt dovne, forstået på den måde at de er vant til at få alt ting færdiglavet: maden skal være "to go", drinks skal være færdigblandet fra fabrikken - og musikken skal helst bare være kælen og helt uden modhager.

uffe hellum, Morten Jensen og Raido Rafn anbefalede denne kommentar