Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

Et frækt skolebord og en dans ved afgrunden: Kunstsæsonen lægger ualmindeligt stærkt ud

De unge talenter har indtaget galleriscenen. Hos Eva Pade fester og fortaber folkemasserne sig, som var det 1920. Hos Tora Schultz er en tur i vaskehallen en orgasmisk affære. Det er frække og foruroligende tider i kunsten
Eva Helene Pades maleri 'Moment of Transitions' fylder med sine 5,5 x 4 meter hele synsfeltet med en prægtig undergangsvision.

Eva Helene Pades maleri 'Moment of Transitions' fylder med sine 5,5 x 4 meter hele synsfeltet med en prægtig undergangsvision.

Galleri Nicolai Wallner

Kultur
31. august 2022

De sidste fredage i august summer det af liv på landets kunstgallerier. Efterårets prestigefyldte udstillinger, der skal markere, hvilken type sted man er, slår dørene op. Nogle steder ferniseres der med foodtrucks, hvor hippe chefkokke fra storbyens restaurantscene selv står og lægger italiensk ’nduja på pizzaerne. Andre steder får man en lunken håndbajer i en baggård.

Denne sæson er der bemærkelsesværdigt mange unge navne på programmet. Enten er ungdom i sig selv blevet en valuta i kunstbranchen – ligesom i musik- og filmverdenen, der altid er på jagt efter det næste friske stykke kød. Eller også er der så småt ved at blive lukket flere stemmer ind i folden. Penge, privilegier, diversitet og magt – hvor grænserne mellem fremgang og tilbageskridt går i kunstverdenen, er ofte svært at sige.

En af dem, der uanset hvad er et lysende talent, er maleren Eva Helene Pade. Hun er stadig studerende på Kunstakademiet i København, men galleriet Nicolai Wallner i Københavns Nordvestkvarter har allerede slået kløerne i hende.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her