Før den sydkoreanskfødte amerikanske instruktør Kogonada kastede sig over spillefilmen, var han pioner inden for videoessays om frem for alt filmæstetik. Han analyserede i visuel form for eksempel brugen af point-of-view-skud i Breaking Bad eller Hirokazu Kore-edas særlige skildring af hverdagen og fik efterhånden stadigt flere bestillingsopgaver, blandt andet med at lave videoessays som supplement til genudgivelser på dvd og Blu-ray af klassiske film af The Criterion Collection.
På kogonada.com kan man finde en fascinerende samling af hans filmiske analyser, som handler om hænder i Robert Bressons film, øjne i Alfred Hitchcocks, Wes Andersons brug af symmetri eller Ingmar Bergmans brug af spejle.
Instruktøren foretager også fokuserede punktnedslag i film af Aronofsky, Godard, Kubrick og Ozu og fremviser særtegn ved neorealismen. Kogonada brænder for filmkunsten og formår med sin visuelle formidlingsform forførende at stille skarpt på æstetiske elementer i enkelte film såvel som at drage paralleller mellem tider og værker.