For de, der måtte ønske at fordybe sig i Tvindgrundlæggeren Mogens Amdi Petersens baggrund, barndom og unge år, er der nye detaljer og underholdende fortællinger at hente i Amdi bliver til skrevet af Rune Skyum-Nielsen i samarbejde med Thure Lindhardt.
Bogens mere end 400 sider og mange fotos dykker godt og grundigt ned i skolestifterens liv fra 1947, hvor han begynder i 3. klasse i Ringe Kommuneskole, fordi hans far netop er blevet ansat der som førstelærer, og frem til 1970, hvor den da 31-årige Amdi efter et månedlangt fængselsophold i Vesttyskland efter en protestdemonstration står umiddelbart foran at starte Den Rejsende Højskole med fem udtjente turistbusser i 1970. Dermed også sagt, at Amdi bliver til ikke bibringer læseren ny viden om Tvind og skolesamvirkets senere udartning og omdannelse til en anonym pengemaskine, der har isoleret sig bag pigtråd og porte omkring en grund på 200 hektar et sted i den mexicanske provins Baja California.
Amdi Petersen har i nyere tids danmarks historie haft en afgørende indflydelse på udviklingen af anderledes tænkning - trods massiv modstand fra den dominerende konservative politik.
Det var Amdi Petersen som, sammen med 68 oprøret udviklede stadig nye ideer til alternativ indretning af den "forstenede grå" livsførelse, han var fyldt med nye betragtninger til indretning af menneskenes liv - ikke kun her i Danmark, men rundt i verdenen.
Og for at se ind i en fremtid som nødvendigvis måtte ændres, hvis mennesker skulle ha` en chance for at overleve, uden den ødelæggelse som kapitalismen og overforbrug var/er skyld i - udviklede Amdi en mængde initiativer, ikke bare på ord, men især i handling.
At lære ungdommen at livet kan være anderledes end den forstokkede opdragelse som generation efter generation var gældende - var et vigtigt forstadie til at bevidstgøre de nye generationer - at teoretisk indlæring i skolen skulle kombineres med en praktisk hverdag, hvor dyrkning af det mad vi spiser og
bygning/ /reparationer af de huse vi bor i, og busser som kører rundt i lande som eleverne kunne besøge og med egne øjen og ord få udvidet deres bevidsthed - var bare nogle af de initiativer som Amdi og lærerne på Tvind-skolerne stod i spidsen for.
Udviklingen af alternative energiformer, var en drøm om en bedre og sundere fremtid - Amdi Petersen var først med en stor moderne vindmølle i Danmark - egentlig i verden.
Sammen med nogle dygtige folk som kender de mere specifikke krav til en mølle, som skulle være energi-effektiv og som skulle være sikker og holdbar, fik Amdi Petersen gjort drømmen til virkelighed.
Desværre fik Amdi Petersen og Tvind modstand fra den konforme "virkelighed".
Der blev talt om de urealistiske påfund og de venstreorienterede, eller mere, de kommunistiske påfund som nok ville omvælte i den etablerede verden - de højre-politiske følte sig truede - derfor begyndte en hetz mod Tvind, som blev mere og mere ondskabsfuld.
Det var trist at følge den udvikling af modstand og retssager, som efterhånden udviklede sig til regulært had - mod alt om Amdi og Tvind.....
Politikere, presse og befolkningen fulgte den flokmentalitet som effektivt manipulerede til at gøre hadet større - de kræfter som udtalte sig mest heftigt, var oftest dem som ikke kendte Tvind.
Jeg kender Tvind fra " Den rejsende højskole" - og jeg har kun mødt Amdi Petersen nogle få gange.
Jeg holdt op før påregnet, fordi jeg ikke kunne acceptere den stive pædagogiske side, som mange lærer brugte (ikke alle) - og som jeg afgjort var imod.
Det var en lidt hård opgave at komme ud af Tvind, men mine argumenter og kritik af den kontrol og pædagogiske styre-form som NOGLE af lærerne brugte, blev hørt - jeg holdt helt op med Tvind og gav min mere milde kritik tilkende.
Jeg har fulgt den progressive og gode side af Tvind, og vil til enhver tid forsvare Tvind, for de mange ideer /initiativer og den styrke som Tvind har udvist, TRODS MIN KRITIK - jeg kan så tydeligt se at en skole med den form for krav og læring, har givet mange unge en bevidsthed om dem selv, selvtillid, og styrke til at blive selvstændige og kollektive - på Tvind skulle man deltage i at samarbejde og samtale - -
men at der altid er nogle (få ) som ikke kan klare den mere barske måde - det er uundgåeligt.
NU, er der i den grad brug for skoler som Tvind, til at stille krav om ikke at være så selvoptagede og at lære børn og unge, at der er andre virkeligheder !!!
NU, kan nogle ( få) politikere se noget godt i en skoleform, med mere krav og mindre "les affair" / ligegyldighed.
NU, kan politikere se det rigtige i en alternativ energi-form - men Tvind møllen kom først - er Amdi Petersen blevet rost for DET ?
@Anne Bruun
Tvind møllen var bestemt ikke den første. Den første danske el-producerende vindmølle er fra 1891 og finansieret af den danske stat. Den el-producerende Gedsermølle blev indviet i 1957. I 1976 blev der oprettet et statslig finansieret forskningsprogram for vindmøller.
Tvinds vindmølle stod færdig i 1978. Den var selvfølgelig en vældig inspiration, men først var den bestemt ikke og andre end Amdi Petersen havde tilsvarende ideer.