Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Twitter rækker ikke, når tragedien rammer

Digteren og internetfænomenet Patricia Lockwood debuterer med en både intelligent og vittig roman om Twitter og tragedier
Kultur
19. august 2022
Lockwood tegner et tankevækkende portræt af et samfund, hvori mange på godt og ondt har skabt sig et sprog og en fælles bevidsthed via de sociale medier.

Lockwood tegner et tankevækkende portræt af et samfund, hvori mange på godt og ondt har skabt sig et sprog og en fælles bevidsthed via de sociale medier.

Pressefoto

Hovedpersonen i amerikanske Patricia Lockwoods Ingen taler om det er berømt for sine opslag på sociale medier. Hun rejser verden rundt for at møde fans og sidde med i paneler for at tale »om den nye kommunikation, om den nye slipstrøm af information«.

Da vi møder hende, har et opslag, hvori hun spørger, om en hund kan være tvilling, »nået det stadie af gennemslagskraft, hvor teenagere lagde grædende emojier op til hende«. Andre er knapt så begejstrede. Ved et arrangement i Bristol vifter en mand med et print af hundeopslaget og spørger: »Er det dit bidrag til samfundet?«

Hovedpersonen »pipper« ja, men giver andetsteds udtryk for, at hendes ageren på Portalen, som det kaldes – en art Facebook eller Twitter – »ikke føles som det virkelige liv«, og da den reelle verden melder sig med voldsom kraft, må hendes opfattelse af tidens sproglige og sociale tendenser og ikke mindst hendes egne menneskelig relationer genovervejes.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her