Velrenommerede orkestre skuffede på ny fynsk festival

De spillede Mahler og Alban Berg, Tjajkovskij og Brahms. Forventningerne var høje til Oslo Filharmonikerne og Philharmonia fra London. Men de måtte justeres, ikke på grund af de fremragende solister, men fordi dirigenterne Klaus Mäkelä og Tugan Sokhiev havde visse problemer med værkfortolkningen. Det mener vores musikanmelder, som var til orkesterfest i Odense
Den 26-årige dirigent Klaus Mäkelä kunne på Carl Nielsen Festival på Fyn opleves i spidsen for Oslo Filharmonikerne – her ses han sammen med Orchestre de Paris, som han også er chef for.

Ludovic Marin / Ritzau Scanpix

1. september 2022

Den nye Carl Nielsen Festival på Fyn, med violinisten og dirigenten Nikolaj Szeps-Znaider som kunstnerisk leder, har sigtet højt i den første sæson. Det er en international festival med prominente orkestre og kammermusikere i samspil med hjemlige ensembler, og det bliver naturligvis spændende at følge, om det mildt sagt ambitiøse initiativ formår at bide sig fast. Gæsterne i åbningskoncerten i Odense Koncerthus var i hvert fald opsigtsvækkende. Oslo Filharmonikerne kom med deres unge chefdirigent Klaus Mäkelä, og solist var Isabelle Faust, som Informations læsere vil huske anmeldt som en bemærkelsesværdig violinist.

Mäkelä er 26 år, og hans karriere har for længst taget fart som lyn og torden. Finnen er chef for et af Nordens fineste orkestre, tillige chef for Orchestre de Paris, førende i fransk musikliv, og for nogle måneder siden bekendtgjorde hollandske Concertgebouw, at Mäkelä er blevet dets kunstneriske partner, og at han vil tiltræde som chef i 2027 og fem år frem. Guldfuglen er indfanget i Amsterdam for de næste ti år.